Om Twitter:
Twitter er et microbloggsamfunn på nett med over 200 millioner brukere. Man ”tvitrer” tekstbaserte poster på opp til 140 bokstaver, også kjent som ”tweets”.
Twitter er et microbloggsamfunn på nett med over 200 millioner brukere. Man ”tvitrer” tekstbaserte poster på opp til 140 bokstaver, også kjent som ”tweets”.
Twitter som plattform:
- i følge Groundswell er twitterbrukere svært sosiale på nett. Selv de som kun leser tweets.
Brukerne karakteriseres som mer kreative, mer kritiske, mer optimistiske til ny teknologi, gjerne bedre utdannet og/eller pengesterke sammenlignet med andre nettbrukere (Groundswell s. 195-201). Demografisk sett kan vi bare ta utgangspunkt i tall fra USA; hvor 64 % av twitterbrukere er menn og 36% kvinner, gjennomsnittsalderen er 32 og 27 % av brukerne er mellom 18-24. Det vil si at storparten av twitterbrukere (foreløpig) befinner seg i generasjon X.
Brukerne karakteriseres som mer kreative, mer kritiske, mer optimistiske til ny teknologi, gjerne bedre utdannet og/eller pengesterke sammenlignet med andre nettbrukere (Groundswell s. 195-201). Demografisk sett kan vi bare ta utgangspunkt i tall fra USA; hvor 64 % av twitterbrukere er menn og 36% kvinner, gjennomsnittsalderen er 32 og 27 % av brukerne er mellom 18-24. Det vil si at storparten av twitterbrukere (foreløpig) befinner seg i generasjon X.
- Twitters primære bruksområder er:
I. Personlig og/eller profesjonell microblogging
II. Deling av bilder, videoer, linker
III. Markedsføring/direkte kontakt med kunder/interessenter
IV. Nettverksbygging
I. Personlig og/eller profesjonell microblogging
II. Deling av bilder, videoer, linker
III. Markedsføring/direkte kontakt med kunder/interessenter
IV. Nettverksbygging
- Bedrifter kan ta bruk i plattformen gjennom direkte eller udirekte interaksjon med kunder/interessenter, utlyse tilbud eller relevante/interessante nyheter, ved å vise en ny side av seg selv, lytte til trender, meninger etc., utnytte mangfoldet av tilgjengelig data og sikkert en del andre ting vi ikke har tenkt på.
Twitters funksjonalitet:
- Det er svært lett å bli twitterbruker. Alt du trenger å gjøre når du kommer inn på twitter.com er å fylle inn fullt navn, email og passord. Videre velger man et kallenavn (eks. @GroundswellBlog).
- Menyene er lette å manøvrere, spesielt når man har funnet ut de forskjellige funksjonene.
- Groundswell omtaler Twitter som et sosialt økosystem, hvor man har mange forskjellige funksjoner knyttet til sosial interaksjon.
Noen av disse er:
I. Followers: i motsetning til lukkede sosiale nettverk, som Facebook, kan man på Twitter ”bli venn med” eller ”følge” hvem som helst. Dette gjøres enkelt ved å klikke på en grønn ”follow” knapp på profilen. Man kan både følge og bli fulgt. Når man følger noen får man deres tweets på en Timeline, slik at man kan se hva alle de man følger skriver. Populære brukere har gjerne flere tusen følgere.
I. Followers: i motsetning til lukkede sosiale nettverk, som Facebook, kan man på Twitter ”bli venn med” eller ”følge” hvem som helst. Dette gjøres enkelt ved å klikke på en grønn ”follow” knapp på profilen. Man kan både følge og bli fulgt. Når man følger noen får man deres tweets på en Timeline, slik at man kan se hva alle de man følger skriver. Populære brukere har gjerne flere tusen følgere.
II. Hashtags og søk: Ved å benytte seg av # (hashtag) kan man i tweets referere til noe. Eks. #HandelshøyskolenBI eller #fml. Det man skriver på denne måten blir til en ”link” som man kan trykke på. Denne linken finner da fram nyere tweets som har brukt samme hashtag-innhold. I tillegg til hashtag-funksjonen kan man søke i Twitter. Måtte det være etter en person, firma, artist, fanklubb osv, eller noe så banalt som pizza (@whiteboytatted - We live in a society where pizza gets to your house before the police).
III. Mentions og retweets: Når noen snakker direkte til oss, eller refererer til oss, kommer dette opp på mentions-fanen. For å referere til noen skriver man (at) foran brukernavnet (@catohancato). Man kan også svare direkte på andres tweets ved å trykke ”reply”. Retweeting (RT) er et fenomen hvor man rett og slett kopierer det noen andre har skrevet fordi man finner det interessant eller morsomt. Slik kan noe spre seg svært fort.
IV. Linker: Twitter er begrenset til bare 140 bokstaver. Dette gjør at hvis man vil dele en link (noe som er vanlig på Twitter) så må man forkorte denne linken. Det gjør man gjennom å kopiere url’en og kopiere den inn i en nettjeneste som forkorter den (eks. Bit. ly.). Twitterbrukere kan dele akkurat hva de vil gjennom linker, og det er en del av det som gjør Twitter interessant.
V. Lister: Twitter lar en legge de man følger i lister, som kan deles.
VI. Apps og verktøy: Det finnes mange programmer, apper og nettsider som er twitter-integrerbare.
Twitter i bruk, et eksempel:
Et firma som har tatt i bruk Twitter er lyd og videoløsningsfirmaet Avid (@AvidTechnology) med sine 17 126 følgere og foreløpig 2873 tweets. Gjennom daglige updates får man informasjon om nye produkter, events og lignende, i tillegg til personlige svar på spørsmål eller skryt/kritikk. De har laget egne segment eller emnetweets: [buzz] og [Inside Out] hvor de poster interessant lesning om teknologi, innovasjon etc. Avid legger også ut bilder av teknologien sin, og linker til videoer, intervjuer etc. Ved å være aktive på Twitter viderebygger de selskapets renommé som et seriøst, dedikert og serviceminded firma.
@Socialnerdz
Dette var ein meget bra og grundig innføring i twitter! Bra jobba! Denne skal eg tweete til klassen.
SvarSlettTusen takk, setter pris på det :)
SvarSlett